Górne

    Mity żywieniowe cz.1

    Zweryfikuj swoje przekonania

    Czy nie żyjesz według poniższych przekonań? Sprawdź jak jest dobrze i czy warto trzymać się takich przyzwyczajeń.

    1. Śniadanie

    Mit:

    • Powinno zawierać rozmaite produkty, by być zrównoważone, a więc: mleko lub jeden z jego przetworów, pieczywo z masłem i dżemem, i jeszcze sok pomarańczowy.
    • Drugi wariant typowego śniadania to płatki zbożowe z mlekiem + sok z kartonika lub owoc.

    Analiza

    Co można o tych propozycjach powiedzieć? Na pewno są proste do przyrządzenia, błyskawiczne i … szkodliwe.

    Każda z nich dostarczy spore ilości cukru, w tym jeszcze najgorszego z nich – fruktozę. Mieszanka prostych cukrów z galaktozą (cukier z mleka), która uczula duży procent osób, jest prostą drogą w kierunku cukrzycy, gdyż taki posiłek podniesie mocno poziom glukozy we krwi i spowoduje duży wyrzut insuliny. Po takim śniadaniu szybko nastąpi spadek energii, gdyż insulina wyprodukowana w nadmiarze, obniży poziom cukru we krwi poniżej jego progu, potrzebnego do efektywnego funkcjonowania.

    Zwykle po takim śniadaniu osoba dociera do pracy i szybko musi sięgnąć po kawę, by móc w miarę normalnie funkcjonować. Oczywiście pije kawę z mlekiem z kartonu (galaktoza) i z porcją cukru lub czymś słodkim (ciasteczkiem czy batonikiem). I tu funduje sobie kolejny skok insuliny, czyli trzustka działa na pełnych obrotach. Takie działania prowadzą szybko do otyłości, bo organizm szybko zamienia takie szybkie węglowodany na tkankę tłuszczową.

    Jakie powinno być śniadanie?

    Przyklad dobrego sniadaniaPowinno zawierać przede wszystkim dobrej jakości białka, a więc pochodzenia zwierzęcego i dobre źródło energii. I w zależności od preferowanego wzorca żywieniowego, mogą być nim węglowodany wolno wchłanialne i dobre tłuszcze. Do tego warzywa w postaci surówek, albo gotowane na parze – najlepiej papryka, ogórki, kapusta kiszona, pomidory.

    Jako źródła białek polecamy:

    • jajecznicę,
    • jajka sadzone lub na miękko,
    • omlet,
    • szynkę,
    • łososia lub inną rybę,
    • twaróg.

    Do smażenia najlepiej użyć tłuszcze nasycone w postaci masła klarowanego, smalcu gęsiego czy oleju kokosowego. W przeciwieństwie do olejów roślinnych o przewadze tłuszczy wielonienasyconych, nie ulegają one szkodliwym przemianom podczas podgrzewania i smażenia. Natomiast do surówek dodać należy oliwy z oliwek lub oleju lnianego budwigowego.

    Widać tu od razu bogactwo dostarczanych składników, ale jeśli komuś brakuje nieco węglowodanów, które dostarczają warzywa , to może dołożyć jeszcze kromkę pieczywa razowego żytniego. Bystry i uświadomiony czytelnik zauważy, że do kompletnego posiłku brakuje tu jeszcze napoju. Ja proponuję wypić z 300 ml wody z sokiem z połowy cytryny, ale przynajmniej 30 minut przed rozpoczęciem śniadania, najlepiej tuż po wstaniu z łóżka.

    W takim śniadaniu dostarczymy wysokiej jakości białek, szerokiej gamy tłuszczy, niewielką porcję węglowodanów oraz minerały i witaminy.

    Takie śniadanie ma oczywiście swoje wady: potrzeba więcej czasu na przygotowanie niż na zalanie płatków zbożowych mlekiem wyciągniętym z lodówki.

    Ktoś z Poznania zauważy jeszcze jedną: takie śniadanie więcej kosztuje. Ale czyżby?

    Śmiem twierdzić, że to nieprawda. Może płatki + mleko jest tańsze w zakupie, ale koszty, które będzie trzeba później ponieść wskutek szybkiego pogorszenia się zdrowia , szybko pochłoną różnice.

    Właściwe śniadanie:

    • zapewni energię na wiele godzin,
    • podniesie wydajność pracy, gdyż nie będzie trzeba walczyć z myślami o przyjęciu kolejnej porcji szybkiej energii (batonika, chipsów, czy kolejnej kawy z cukrem) ale przede wszystkim nie zrujnuje trzustki przez kolejne, częste zmuszanie jej do niepotrzebnej pracy,
    • zapewni odpowiednią sylwetkę
    • da lepsze zdrowie (m.in. dzięki optymalnej pracy trzustki)

    2. Mit: Mleko jest zdrowe

    Według najnowszych badań z Harvardu, u mężczyzn, którzy pili dużo mleka krowiego w dzieciństwie, obserwuje się więcej złamań kości biodrowej oraz więcej problemów z prostatą. Więcej o mleku napisaliśmy już w artykule.

    3. Mit: Produkty light są zdrowe

    slodkie napojeNigdy nie lubiłem chudych produktów. Zawsze wolałem śmietankę 30% od 12-tki, tłusty twaróg od chudego. I pewnie każdy tak ma. Po prostu odchudzone produkty są mniej smaczne, a te pozbawione tłuszczu są pozbawione smaku. Ktoś powie, że lubi chude jogurty i mu smakują. Tylko warto się zapytać dlaczego tak może być. Dzisiaj, gdy w czasie przetwórstwa pozbawia się jakiś produkt tłuszczu, trzeba dodać jakiś składnik, który doda smaku. I co to jest? Najczęściej cukier, syrop glukozowo-fruktozowy, słodziki.

    I te ostatnie wcale nie są bez wpływu na stan organizmu, gdyż stymulują apetyt na słodkości, co prowadzi do otyłości. Poza tym jest wiele doniesień w mediach, że słodziki (zwłaszcza aspartam) mogą powodować wyrzut insuliny a osoby będące na diecie ketogennej są przez nie wyrzucane ze stanu ketozy. Dla mnie jednak największą grandą są lekarstwa dla cukrzyków. W dawce terapeutycznej takiego specyfiku, zamiast znikomej ilości cukru, która nikomu nie zaszkodzi z powodu miligramowej ilości (po prostu organizm nie reaguje na tak małą ilość), zawierają szkodliwy aspartam i jeszcze więcej kosztują.

    Gdy produkt zawiera naturalnie w nim występujący tłuszcz, daje poczucie sytości na długo, ale gdy zastąpi się go cukrem czy słodzikiem, to taki produkt szybko wywołuje poczucie głodu i łatwo dorobić się niechcianej tkanki tłuszczowej oraz choroby metabolicznej.

    Dlaczego więc promuje się produkty light jako zdrowe i wcale nie są tanie?

    Jeżeli nie wiadomo o co chodzi to chodzi o pieniądze. Większość tzw edukacji zdrowotnej odbywa się dzisiaj przez reklamę a reklamę tworzą producenci. I ta zasada niestety dotyczy dziś nie tylko odżywiania… Pamiętaj, że to ty odpowiadasz za swoje zdrowie a nie żaden lekarz, nauczyciel czy specjalista od żywienia. Nikt z nich nie będzie ponosił konsekwencji tego, że udzielił ci złej rady na temat odżywiania, leczenia, stylu życia itp. Jeśli w wyniku błędnego postępowania zachorujesz, to sam będziesz ponosił ciężar tej choroby. No i być może jeszcze najbliżsi…

    cdn.

    Pobierz nasz Poradnik o odżywianiu

    Sprawdź jakie produkty są najlepsze dla ciebie

     

     
    Nie ma jeszcze komentarzy.

    Dodaj komentarz

    Podane dane będą przetwarzane w wymienionym celu zgodnie z Polityką Prywatności.

    Zaprojektowane przez Klienter.pl


    Kulturysta

    6 Sprawdzonych Sposobów Na Poprawę Sylwetki w 60 Minut

    Pobierz teraz poradnik gratis!

    Dowiesz się…

    • Jakie są metody treningowe i do jakiego celu je stosować?
    • Jak ważne są odpowiednie zmiany ilości powtórzeń?
    • Jak ustrzec się nieprzewidzianych urazów?


    Wpisz Imię: *
    Wpisz Email: *

    Przeczytaj poprzedni wpis:
    Rady dla początkujących dotyczące wyboru planów treningowych

    Czy plan jest dobry dla mnie? Jak to ocenić? Dla zupełnie początkujących: Wybierz plan ze źródła, do którego masz zaufanie...

    Zamknij