Górne

Być jak Dziarski Dziadek

Jak długo można zachować witalność

To pytanie zadają sobie ludzie w różnym wieku, przeważnie po raz pierwszy gdy coś zacznie mocniej dolegać. Mamy w Polsce pewnego Pana, który pokazuje swoim przykładem, że można być bardzo sprawnym nawet blisko setki lat na karku. Trzeba jednak sobie na to zapracować. Bohater tego artykułu zbliża się do setki i prowadzi własnego wideo-bloga w największym serwisie filmowym.

Motywacja klucz do rozwoju

Poniżej zamieszczam film z Panem Antonim Huczyńskim, znanym jako Dziarski Dziadek. Urodził się w 1922 roku a więc w 2020 skończy 98 lat, ale co ważniejsze jest w znakomitej formie. Poniżej zobacz nagranie, w którym mówi o motywowaniu się. Zwróć uwagę z jaką energią wypowiada swoje rady – stracisz wszelkie wymówki, jeśli je miałeś prowadząc bierne życie.

Filary zdrowia wg Dziarskiego Dziadka

  1. Odpowiednie odżywianie
  2. Aktywność fizyczna
  3. Aktywność umysłowa
  4. Krioterapia – hartowanie

Obejrzyj film o codziennych ćwiczeniach Pana Antoniego

I na koniec przesłanie Pana Huczyńskiego na Święta Bożego Narodzenia 2019.

Więcej filmów z naszym bohaterem zobaczysz na jego kanale na Youtube

Ludzie czasami znajdują wymówki w stylu: “Mam dyskopatię, skoliozę i lekarz mi zabronił dźwigać ciężkie rzeczy” (lub inne uszkodzenia kręgosłupa). Ale czy to jest usprawiedliwieniem? Dla mnie nie.

Już od dawna wiadomo, że najlepszą terapią na takie uszkodzenia aparatu ruchu, jest trening oporowy, czyli siłowy. Najnowsze badania pokazują nawet, że o tym czy człowiek odczuwa ból nie decyduje uszkodzenie aparatu ruchu, ale stan powięzi, która siecią w postaci swoistej “pajęczyny” oplata całe ciało człowieka. A problem z bólem zaczyna się dopiero wtedy, gdy wskutek braku ruchu, sieć ta staje się gęsta a przez to nieelastyczna i człowiek staje się ograniczony ruchowo.

Odkryto też, że często ludzie z poważnymi uszkodzeniami kręgosłupa … nie odczuwają bólu w ogóle. Powodem jest znakomity stan ich tkanek powięziowych. Zatem dowodzi to, że ruch jest najlepszym i niezastąpionym lekarstwem.

Poprawianie mobilności czyli jak usprawnić powięź

  1. Pierwszym zabiegiem powinno być statyczne rozciąganie (jak to robić odpowiednio, znajdziesz w naszych kursach: “Rozciąganie dla każdego” i “Jak skutecznie budować masę mięśniową”).
  2. Kolejnym krokiem będą ograniczone w swoich zakresie, ruchy dynamiczne w pozach do rozciągania – tzw. lekkie pogłębianie. Jest to jedna z form, stosunkowo bezpieczna i łatwa do wykonania. Dla przykładu podam, że gdy podniesiemy na boki wyprostowane ramiona do poziomu i będziemy wykonywać lekkie wymachy w tył (tylko pogłębianie a nie pełen ruch) będziemy usprawniać powięź w okolicach barków, klatki piersiowej i ramion. Wystarczy kilka razy w tygodniu wykonać takich 2-3 serie po 30 i więcej ruchów, by stosunkowo dość szybko odczuć poprawę ruchomości tych części ciała.
    • Mała uwaga: Jeśli ktoś jest bardzo “pospinany” to nie powinien absolutnie pomijać fazy rozciągania i do ruchów dynamicznych przystąpić dopiero po dłuższym okresie samego treningu rozciągającego (kilku tygodniach).
  3. Dla ludzi z uciążliwymi bólami, pomocne mogą być specjalne masaże powięzi i w tym celu powinni poszukać specjalistów obeznanych z tematem. Może to być masaż ręczny albo zastosowanie specjalnych wałków i wykonywanie tzw. rolowania miejsc, które sprawiają ból lub są nadmiernie napięte. Jest to świetny sposób na poprawę mobilności i elastyczności.
  4. W poprawie ogólnej sprawności ruchowej i w likwidacji bólów może pomóc też akupunktura, która ma bezpośredni wpływ na powięź. Okazuje się, że ukłucie igły może powodować rozluźnienie się powięzi nawet w odległości kilku centymetrów od niej i likwidować w ten sposób napięcie, które jest bezpośrednią przyczyną bólu.

Proste rozwiązania dają się łatwo zastosować

Obejrzyj film, w którym proponujemy proste ćwiczenia na poprawę mobilności całego ciała.

Jeszcze niedawno przyczyn bólu pleców szukano w krążkach międzykręgowych. Dziś jednak uznaje się, ze przyczyna bólu leży w powięzi. Okazuje się, że powięź posiada mnóstwo receptorów bólu i jest ona najbardziej wrażliwą w tej kwestii, znaną dziś, tkanką ciała. Przeplata ją sieć cieniutkich włókien nerwowych i to ich reakcja na odpowiednią stymulację decyduje czy nasze ciało staje się bardziej sprawne czy jak “zabetonowane”. Te odkrycia tłumaczą też fakt, że silny stres potrafi wywołać ograniczenia mobilności i dotkliwy ból.

Na podsumowanie

Dzisiaj nauka potwierdza skuteczność niektórych działań znanych od tysięcy lat, ale i dostarcza nowych informacji o budowie i działaniu ludzkiego ciała. Jeżeli jesteś osobą, która chce wziąć odpowiedzialność za jakość swojego życia, to jesteś w dobrej sytuacji, bo nie musisz wiele eksperymentować – a lepiej wdroż na stałe pewne zachowania, których przydatność dla zdrowia jest nie do zakwestionowania.

By zachować sprawność do późnych lat i pełniej czerpać z uroków życia niezbędne jest zachowanie aktywności fizycznej i umysłowej. Trening na siłowni, wsparty rozciąganiem, masażami i zachowywaniem prawidłowych pozycji ciała jest optymalnym wyborem w drodze do szczęśliwego życia.

Jeśli jeszcze znajdziemy pasje uruchamiające aktywność umysłową oraz koordynację ruchową (np. gra na jakimś instrumencie), to już tylko zostaje dopasowana dieta by przeżyć swoje życie możliwie najlepiej.

By uporządkować dietę możesz sięgnąć do naszego kursu “Dieta zgodna z grupę krwi”.

 , ,

Jedna odpowiedź do Być jak Dziarski Dziadek

  1. super Monika 17 marca 2020 w 13:37 #

    Świętny artykuł. Bardzo podoba mi się Wasza werwa! Tak trzymać :D

Dodaj komentarz

Zaprojektowane przez Klienter.pl

Kulturysta

6 Sprawdzonych Sposobów Na Poprawę Sylwetki w 60 Minut

Pobierz teraz poradnik gratis!

Dowiesz się…

  • Jakie są metody treningowe i do jakiego celu je stosować?
  • Jak ważne są odpowiednie zmiany ilości powtórzeń?
  • Jak ustrzec się nieprzewidzianych urazów?


Wpisz Imię: *
Wpisz Email: *