Górne

Duże mięśnie – dłuższe życie?

Czy bardziej umięśnieni żyją dłużej

chudy-vs-pakerMimo, że panuje dzisiaj moda na szczupłe sylwetki, to wcale nie oznacza, że nie warto rozwijać mięśni, których większa masa zawyża wskaźnik BMI. Zawyżone wskaźniki odnoszące wagę do wzrostu, nie świadczą jednoznacznie o narażeniu na szybszy rozwój chorób cywilizacyjnych. Wręcz odwrotnie, w pewnych granicach, większa masa mięśni, wywiera dobroczynny wpływ na długowieczność i jakość życia.

Większy potencjał metaboliczny

Tkanka mięśniowa zużywa najwięcej energii z wszystkich tkanek organizmu. To głównie ona decyduje o szybkości przemian metabolicznych.

Zastrzeżenie: Poniższe rozważania nie dotyczą tych, którzy zbudowali wielką masę mięśniową posiłkując się wieloletnim wspomaganiem sterydami i preparatami testosteronu, hormonem wzrostu, insuliną czy dopingiem genetycznym.

Ludzie, którzy nie trenują siłowo, mają zwykle mniejszą masę mięśniową a większą tkankę tłuszczową, są słabsi i bardziej podatni na złamania.

Mięśnie jak tarcza i magazyn amunicji

wirusyDają większą odporność organizmowi. Bierze się to z tego, że białe krwinki to przecież białka i kiedy organizm jest narażony na atak wirusów czy bakterii to system odpornościowy sięga do zapasów białek a najwięcej ich jest w mięśniach, bo aż 75%. W takiej sytuacji im jest ich więcej tym mniejsze są skutki uboczne walki z chorobami a proces odpierania chorób skuteczniejszy. Utrata zaledwie 10% masy mięśniowej znacząco zmniejsza skuteczność systemu odpornościowego.

Przy chorobie nowotworowej utrata tkanki mięśniowej może wynosić nawet 1% dziennie, co w efekcie daje w ciągu miesiąca ubytek 30% masy mięśniowej, a taka strata nieuchronnie prowadzi do śmierci.

I jest to kolejny argument przeciwko zmniejszaniu wysokiej jakości białek w pożywieniu. Odchudzanie się poprzez rezygnację lub zmniejszenie porcji mięsa, ryb, jaj i produktów mlecznych jest wielkim błędem i prowadzi do rujnowania sił obronnych. Białek pochodzenia zwierzęcego nie da się zastąpić tymi, które pochodzą z roślin, gdyż ich przyswajalność jest znacznie gorsza i nie zawierają wszystkich aminokwasów egzogennych. Nieumiejętne odchudzanie daje, poza efektem jojo, także pogorszenie stanu zdrowia. Zbyt szybko zgubione 5 kg wagi może oznaczać, że większość tej straty to masa mięśniowa. Więcej o tym problemie

Przy zbyt szybko utraconej masie mięśniowej uruchamiają się też intensywniej stany zapalne – źródła wszelkiego bólu. Widziałem już kobiety, które dla rzekomego oczyszczania organizmu z toksyn, poddały się kilkudniowej głodówce. Wszystkie po tej “kuracji” wyglądały fatalnie a najgorzej osoby szczupłe. Zgłaszały też liczne dolegliwości.

Duża masa mięśniowa vs wysoka wydolność

Ogólnie biorąc, sport uprawiany rekreacyjnie, dla zdrowia, rzeczywiście przynosi w tej sferze, korzyści trenującym regularnie.  Z obserwacji naukowców wynika, że mocno umięśnieni mężczyźni, mimo iż mają gorszą wydolność układu sercowo-naczyniowego niż biegacze maratończycy, odnoszą więcej korzyści dla zdrowia, zwłaszcza jeśli chodzi o mniejszą zapadalność na nowotwory. Podkreślę, że te obserwacje nie dotyczą zawodników trenujących wyczynowo i wszystkich innych wspomagających się sterydami, testosteronem i innymi środkami dopingującymi.

Czy istnieje jakaś optymalna wielkość mięśni

Oczywiście tak. Dla każdej osoby ta wielkość zależy od genów. Budowanie genetycznie maksymalnej masy mięśniowej zajmuje 6-7 lat systematycznych treningów, a zatem jest to proces długotrwały. Zdarza się, że kobiety nie podejmują treningu siłowego, mimo wiedzy o jego dobrym wpływie na zdrowie. Powodem jest obawa przed zbudowaniem zbyt dużej muskulatury.

I tu pragnę uspokoić wszystkie panie – w normalnych warunkach, tj. bez wspomagania się wielkimi dawkami hormonów anabolicznych, bardzo trudne jest powiększanie mięśni przy naturalnym poziomie hormonów nawet mężczyznom, którzy z natury mają kilkunastokrotnie więcej testosteronu od płci pięknej. By zbudować kilka – kilkanaście kilogramów dodatkowych mięśni, młody mężczyzna potrzebuje kilka lat systematycznego i przemyślanego treningu, a potem powinien jeszcze dalej trenować by tego “dobra” nie stracić. Paniom jest to wielokrotnie trudniej zrobić.

Podsumowując, nawet kilka dodatkowych kilogramów tkanki mięśniowej przyniesie wiele korzyści trenującemu a wytrenowane, o dobrym tonusie mięśnie zawsze poprawiają wygląd sylwetki.

Podsumowanie korzyści z większej masy mięśniowej

  • o 40% mniejsze ryzyko zachorowania na nowotwory
  • o 70% mniejsze ryzyko cukrzycy
  • o 43% mniejsze ryzyko chorób układy krążenia
  • większa odporność na infekcje
  • większa odporność na złamania (większa masa kostna jest odpowiedzią na przyrosty mięśni)
  • wyższy metabolizm daje większą “odporność” na nabieranie tkanki tłuszczowej
  • lepszy wygląd sylwetki

Systematyczny trening siłowy daje najlepszą szansę na efektywne powiększenie mięśni. Ceną są przede wszystkim zaangażowanie czasu, nieco pieniędzy oraz sporo potu. Każdemu podaję pod rozwagę: czy warto powalczyć o parę kilogramów masy mięśniowej?

Zobacz jak najefektywniej budować swoje mięśnie

kurs “Jak skutecznie budować masę mięśniową”

kurs “Trening kulturystyczny wprowadzający”

kurs “Programy treningowe dla zaawansowanych”

kurs “Trening ze sztangielkami w domu”

 

 ,
Nie ma jeszcze komentarzy.

Dodaj komentarz

Podane dane będą przetwarzane w wymienionym celu zgodnie z Polityką Prywatności.

Zaprojektowane przez Klienter.pl

Kulturysta

6 Sprawdzonych Sposobów Na Poprawę Sylwetki w 60 Minut

Pobierz teraz poradnik gratis!

Dowiesz się…

  • Jakie są metody treningowe i do jakiego celu je stosować?
  • Jak ważne są odpowiednie zmiany ilości powtórzeń?
  • Jak ustrzec się nieprzewidzianych urazów?


Wpisz Imię: *
Wpisz Email: *