Górne

Cudowne diety?

Różne diety cud

W mediach, zwłaszcza w internecie znajdziemy wiele opisów cudownych diet. Dieta witariańska, dieta okinawska, dieta optymalna – każda z nich ma wielu wyznawców i można znaleźć wiele przykładów osób, które twierdzą, że dzięki wybranej diecie pozbyły się różnych dolegliwości zdrowotnych. W tym artykule spróbuję przeanalizować dwie z nich i poszukać najważniejszych elementów działających pro-zdrowotnie, które są uniwersalne i zawsze są korzystne.

Witarianizm

owoceNajbardziej znanym guru tego sposobu odżywiania jest Douglas Graham. Jest kilka jego odmian jak witarianizm wegański, wegetariański, frutarianizm. Nie będę tutaj pisał o wszystkich szczegółach ale jako najważniejsze wymienię zasady:

  • Wyklucza jedzenie wszelkich produktów pochodzenia zwierzęcego,
  • Spożywanie tylko produktów niegotowanych, głównie węglowodanów pochodzących z owoców i soków owocowych a w niektórych wersjach z warzyw niegotowanych jak np kapusta pekińska oraz z nasion, orzechów, glonów, kiełków. Mają one dostarczyć 80% kalorii.
  • Ograniczenie spożywanych białek i tłuszczy – mają one dostarczać po 10% kalorii.
  • Wykluczenie wszelkich produktów zbożowych, roślin strączkowych, soli, ziół, przypraw
  • Intensywna aktywność fizyczna

Główne założenia tej diety opierają się na przekonaniu o tym, że:

  • gotowanie niszczy witaminy, enzymy i składniki mineralne zawarte w warzywach i owocach,
  • wysoka temperatura powoduje ścinanie się białka i „śmierć” żywności oraz tworzą się związki rakotwórcze.

W praktyce to oznacza zjadanie ogromnych ilości owoców i warzyw, głównie: jabłek, bananów, kiwi, mango, orzechów. Dieta ta zyskuje swoich zwolenników także w Polsce. Ma jednak masę przeciwników.

Główne zarzuty adwersarzy to:

  • Jest to dieta niedoborowa, zwłaszcza dlatego, że nie dostarcza pełnowartościowego białka (takim białkiem jest tylko to pochodzenia zwierzęcego), zbyt mało minerałów: cynku, żelaza i wapnia oraz witaminy B12.
  • Dieta bardzo trudna do utrzymania w okresach zimnych, kiedy organizm domaga się produktów bardziej kalorycznych, a produkty roślinne są już gorszej jakości.
  • Dieta wyjątkowo droga, gdy ktoś chce sięgać po produkty ekologiczne, niczym nie skażone – a tylko takie ich źródła są dozwolone.

By zadość uczynić prawdzie trzeba nadmienić, że są pewne aspekty tej diety przynoszące korzyści:

  • Utrata wagi, zwłaszcza tkanki tłuszczowej, w której jest gromadzona większość toksyn. Skutkuje to oczyszczaniem organizmu.
  • Korzystne działanie w wielu chorobach, zwłaszcza autoimmunologicznych i metabolicznych.

Dieta witariańska w praktyce

Na podsumowanie rozważań na temat tej diety przytoczę kilka uwag z rocznego doświadczenia związanego z praktykowaniem diety witariańskiej. Emmanuel Duquoc, redaktor serwisu pocztazdrowia.pl, stwierdził poprawę wytrzymałości organizmu, ustąpienie wszelkich bólów stawów, brak senności w ciągu dnia. Za to zauważył minusy, które spowodowały rezygnację z tego sposobu odżywiania po roku eksperymentu.

Główne niedomagania to:

  • ostry spadek libido, osłabienie erekcji i satysfakcji ze współżycia,
  • spora utrata tkanki mięśniowej oraz
  • zachwianie równowagi emocjonalnej, co uzewnętrzniało się w formie płaczu, złości i uczucia lęku.

Dieta niskowęglowodanowa-wysokotłuszczowa

Jest wiele ich odmian, głównie różniących się zalecaną ilością białka. Prawie każda z nich jest dietą ketogeniczną, czyli taką, która powoduje wytwarzanie się ciał ketonowych, które stają się głównym źródłem energii dla mózgu.

W tym artykule zajmę się najbardziej poznaną, bo szeroko praktykowaną dietą optymalną dr Kwaśniewskiego, który opracował ją kilka lat przed stanem wojennym w Polsce a później rozpropagował za zgodą i poparciem finansowym byłego premiera Piotra Jaroszewicza.

Zainteresowanie najwyższych władz polskich było związane z wieściami o uzdrowieniach tą dietą z takich chorób jak choroba Burgera, cukrzyca, nadciśnienie, miażdżyca, chromanie przestankowe, otyłość, choroby stawów, układu trawienia i wiele innych.

Z pomocy dr Kwaśniewskiego skorzystały takie znane osoby jak były prezydent Lech Wałęsa czy aktor Andrzej Rosiewicz. Stosował ją też Piotr Jaroszewicz.

Wpływ zmian ustrojowych na postrzeganie diety optymalnej

tłusty posiłekPo okresie stanu wojennego zmieniły się wpływy w Polsce i wypowiedziano wojnę tej diecie i do dzisiaj trwa celowa akcja dezinformacyjna.

Główne założenia diety wg udziału głównych makroskładników. Poleca się przyjmować następujące proporcje:

  • na 1 gram białka należy spożyć
  • 2,5 – 3,5 grama tłuszczu
  • 0,8 grama węglowodanów

Podstawowymi źródłami białka i tłuszczu są produkty pochodzenia zwierzęcego, a węglowodanów (przede wszystkim skrobi) warzywa o niskiej ich zawartości.

Proporcje te mogą być trochę zmieniane w zależności od aktywności danej osoby i tak dla trenujących kulturystykę, nasz profi, Robert Piotrkowicz, propagujący ten sposób odżywiania, zaleca w okresie budowania sylwetki zwiększenie ilości białka do 1 – 1,5 g na kilogram wagi ciała a tłuszczy do 5-6 gramów, przy ograniczeniu węglowodanów do 1 grama/kg masy.

Najbardziej pożądane produkty w tej diecie to:

  • jaja
  • wątroba, nerki i inne podroby
  • masło i tłuste śmietany
  • tłuste mięsa, boczek, salcesony, słonina, smalec,
  • tłuste ryby
  • niesłodkie warzywa

Z kolei niedopuszczalne są oleje roślinne, głównie kukurydziany i z wiesiołka, jako niestabilne źródła tłuszczu wielonienasyconego, margaryny i wszelka żywność wysoko-przetworzona, a więc różne kiełbasy, pieczywo, makarony sklepowe. Są one potężnym źródłem powstawania stanów zapalnych. Najlepszym rodzajem tłuszczu jest właśnie tłuszcz nasycony. Jest on bez porównania odporniejszy na działanie wysokich temperatur i światła.

Już na oko widać jak ten sposób odżywiania różni się od wcześniej omawianego – dostarcza dużo mniej objętościowe produkty.

Praktycy tłustego odżywiania potwierdzają, że nadal działa ono korzystnie dla zdrowia we wszystkich wcześniej wymienionych chorobach i nie wpłynęło na to zmasowana propaganda wielkich korporacji produkujących głównie śmieciowe jedzenie czy produkty nie mieszczące się w kanonach tej diety. Ciągle powstają kolejne ośrodki proponujące turnusy z dietą optymalną a sam dr Kwaśniewski nie czerpie z nich żadnych zysków.

Wnioski końcowe

Dla osób trenujących kulturystykę nie specjalnie znajdą zastosowanie diety witariańskie, ale dla osób szukających zdrowia może to być alternatywa, zwłaszcza dla przedstawicieli grupy krwi “A”. W moim przekonaniu jednak przez niezbyt długi okres. Ich wady wymienione wcześniej dyskwalifikują je w perspektywie praktykowania przez całe życie.

Dla ciekawych wyznania pewnej Youtuberki

Czy dieta optymalna dr Kwaśniewskiego przetrwałaby gdyby nie przynosiła osobom ją praktykującym wiele korzyści? Sądzę, że przynajmniej zostałaby zmarginalizowana w kręgach osób żywiących się w sposób świadomy. Dzisiaj notuje się wzrost popularności i coraz odważniejszego dzielenia się doświadczeniami z dietami wysokotłuszczowymi, ketogenicznymi. Często głównym celem ich praktykowania jest potrzeba odzyskania zdrowia lub jego zachowania. Dieta ta może być stosowana z powodzeniem przez osoby trenujące na siłowni, zwłaszcza osoby z grupą krwi “0”.

Posłuchaj co o zastosowaniu diety optymalnej mówi mistrz świata w kulturystyce Robert Piotrkowicz

Uniwersalne zasady, które działają zawsze dobrze

  1. Zachowanie umiaru – jedzenie bez upamiętania to zmora naszych czasów. Dzisiaj więcej ludzi umiera z powodu nadmiaru jedzenia niż z powodu głodu. Nieprzekraczanie ilości kalorii, a mówiąc bardziej dosadnie “Umiarkowanie w jedzeniu i piciu” to zawsze słuszna reguła, która służy zdrowiu. Brak nadmiaru tkanki tłuszczowej to mniej zgromadzonych toksyn i lepsze funkcjonowanie organizmu.
  2. Eliminacja produktów wysokoprzetworzonych – dodatki do żywności przyczyniły się do zmniejszenia ilości ludzi głodujących na świecie, ale odpowiadają też za rozwój chorób, nazywanych o ironio: cywilizacyjnymi (do czego doszliśmy jako ludzie…).
  3. Duża ilość antyoksydantów w diecie przyczynia się do ograniczenia stanów zapalnych, które odpowiadają za rozwój wszelkich chorób narządu ruchu, układów: trawienia, krążenia a nawet demencji.

Dla różnych osób optymalne diety będą się różnić. Istnieje jednak pewna zależność, która jest związana z grupami krwi. Zasady diety dla kulturystów, które uwzględniają grupę krwi opracowaliśmy w kursie “Dieta zgodna z grupą krwi”.

 , ,
Nie ma jeszcze komentarzy.

Dodaj komentarz

Podane dane będą przetwarzane w wymienionym celu zgodnie z Polityką Prywatności.

Zaprojektowane przez Klienter.pl

Kulturysta

6 Sprawdzonych Sposobów Na Poprawę Sylwetki w 60 Minut

Pobierz teraz poradnik gratis!

Dowiesz się…

  • Jakie są metody treningowe i do jakiego celu je stosować?
  • Jak ważne są odpowiednie zmiany ilości powtórzeń?
  • Jak ustrzec się nieprzewidzianych urazów?


Wpisz Imię: *
Wpisz Email: *