Górne

Wielka siła pochodzi z głowy

mozgSilny – co to znaczy?

Jeżeli mówimy o kimś “silny człowiek” to zwykle mamy na myśli to, że jest w stanie dużo podnieść, pociągnąć, przepchnąć lub utrzymać. Ale to, że np. dużo może wycisnąć nie oznacza wcale, że ma duże mięśnie klatki piersiowej, bo gdyby nie sprawny układ nerwowy nic by nie podniósł.

Chcę pokazać, że efekty jakie oceniamy, czyli to spektakularne pokonywanie ciężarów zależy w olbrzymiej mierze nie tylko od przekrojów mięśni ale od koordynacji nerwowo – mięśniowej.

Przy zwykłym chodzeniu bierze udział około 200 mięśni. Aby ten ruch był harmonijny muszą one doskonale współpracować, czyli te 200 mięśni musi w odpowiednim czasie kurczyć się i rozkurczać by ruch był płynny, niezachwiany, odpowiednio szybki i precyzyjny, uwzględniający zróżnicowany teren, wiatr czy kałuże.

Podobnie rzecz ma się przy podnoszeniu ciężarów. Jeżeli sztangista ma zadanie podnieść sztangę z pomostu w górę na wyprostowane ramiona – sztanga musi pokonać określoną drogę. Zatem musi wypracować pełny automatyzm swojego ciała, by tego dokonać. Mówię tu oczywiście o podnoszeniu maksymalnego ciężaru, to jest o sytuacji kiedy mały błąd nie pozwoli uporać się z ciężarem.

Zatem by uzyskać najlepszy efekt końcowy w postaci świetnego wyniku nie wystarczy ćwiczyć tylko mięśni w celu ich wzrostu. Trzeba wypracować koordynację ich skurczów by następowały one w odpowiednich, idealnych momentach. Im bardziej to będzie precyzyjne tym efekt lepszy. W czasie każdego nowego ruchu zaczynają się tworzyć połączenia w mózgu, które muszą zostać wzmocnione.

Zatem dzisiaj trening siłacza powinien uwzględniać trening układu nerwowego nie tylko przy okazji treningu mięśni a ukierunkowany na uzyskanie odpowiednich połączeń w mózgu. Oczywiście, w czasie wykonywania każdego nowego ruchu, w mózgu tworzy się “ślad” połączeń nerwowych i aby ruch ten stał się zapamiętany dla naszego ciała – musi nastąpić proces utrwalenia i wzmocnienia tego połączenia. Kształtowanie tego połączenia dokonuje się na kilka sposobów, np. poprzez “rozpamiętywanie“- analizowanie tego ruchu w myślach oraz trening wg różnych metod (metodą ekscentryczną, izometryczna, wytrzymałościową czy rozciąganie).

Jak pracować nad rekordami

Weźmy jako przykład wyciskanie w leżeniu.

Powinieneś, chociaż przed każdym ważnym i trudnym podejściem, zobaczyć ten ruch najpierw w swojej wyobraźni. Jeśli jesteś marzycielem i potrafisz sobie coś dokładnie wyobrazić to będzie ci łatwiej.

Bezpośrednio przed podejściem powinieneś zapewnić spokój swojemu umysłowi by móc sobie jak najdokładniej wyobrazić ten ruch jaki masz wykonać z przewidzianym obciążeniem. Im lepiej to robisz tym rezultat będzie lepszy w rzeczywistym podejściu. To nie żadne czary, jak niektórzy to próbują określać. Ba, inni idą w drugą stronę i twierdzą, że tą techniką zapewnisz sobie nawet wszelki dobrobyt – tak uczą w różnych ruchach związanych z filozofią New Age. Nie namawiam cię do takich praktyk, są to zwodnicze idee, często w wielkiej skali.

Taki trening można zacząć od pojedynczych elementów jeśli mamy złe nawyki i potrzebujemy je zmienić. Weźmy choćby prosty przykład trzymania sztangi.

Trzeba pamiętać o złej technice tylko tym w sensie, że trzeba ją zmienić a rozpamiętywać prawidłowe trzymanie.

Piszę tutaj tylko o wykorzystaniu koncentracji umysłu w celu wzmocnienia odpowiednich połączeń nerwowych w mózgu. Jeśli w tym momencie jesteś sceptyczny, uświadom sobie jakie efekty daje dobra koncentracja w takich sportach jak strzelectwo, łucznictwo a co tu mówić o szachach.

Dobry efekt daje też wykonywanie ćwiczeń przeciwstawnych do podstawowych, w celu wzmocnienia i usprawnienia mięśni antagonistycznych. Taki trening zasobny w pełną gamę bodźców stosuje między innymi nasz siłacz Janek Łuka i uzyskuje rewelacyjne efekty mimo skończonych 64 lat.

Stwierdzono też, że im bardziej wolny ciężar, którym ćwiczymy, tym lepsze efekty w powiększaniu siły. Zatem wykorzystywanie atlasów w treningu siły może mieć jedynie znaczenie uzupełniające.

 ,
Nie ma jeszcze komentarzy.

Dodaj komentarz

Podane dane będą przetwarzane w wymienionym celu zgodnie z Polityką Prywatności.

Zaprojektowane przez Klienter.pl

Kulturysta

6 Sprawdzonych Sposobów Na Poprawę Sylwetki w 60 Minut

Pobierz teraz poradnik gratis!

Dowiesz się…

  • Jakie są metody treningowe i do jakiego celu je stosować?
  • Jak ważne są odpowiednie zmiany ilości powtórzeń?
  • Jak ustrzec się nieprzewidzianych urazów?


Wpisz Imię: *
Wpisz Email: *