Górne

Jak pozbywamy się tłuszczu

Ważna rola tkanki tłuszczowej

Życie bez tkanki tłuszczowej byłoby w praktyce niemożliwe. To ona stanowi główny zasobnik substratów energetycznych. W czasie wykonywania pracy organizm najchętniej sięga po zasoby glikogenu, ale jego ilości są zbyt małe by zapewnić organizmowi normalne funkcjonowanie. 200 do 500 gramów to średnia ilość glikogenu zgromadzonego w wątrobie i mięśniach. Ta wyższa wartość dotyczy wytrenowanych sportowców. Łatwo można wyliczyć, że taka ilość nie wystarczy nawet na normalne życie przez jeden dzień.

Jak gromadzi się tłuszcz

Proces odkładania się energii w postaci tłuszczów odbywa się po każdym posiłku. Jeśli odkładanie przeważa ilościowo nad zużywaniem energii w ciągu dostatecznie długiego czasu, pojawia się otyłość. Masa możliwego do magazynowania tłuszczu może być niewiarygodnie wielka.
Najczęstszym  powodem zaburzenia mechanizmu homeostazy energetycznej jest znaczne obniżenie aktywności fizycznej. Prowadzi to do powiększenia komórek tłuszczowych. Okazuje się ze u osób dorosłych to nie ilość a rozmiar komórek tłuszczowych jest czynnikiem prowadzącym do otyłości. Osoby aktywne fizycznie posiadają adipocyty o mniejszej objętości niż u ludzi nie ćwiczących dlatego też uznaje się, ze wysiłki mięśniowe stanowią czynnik utrzymujący wielkość adipocytów w wąskim zakresie normy.

Tłuszcz trzeba spalić, nie da się go zgubić

Istnieje tylko dwa sposoby na na pozbycie się nadmiaru tkanki tłuszczowej: chirurgicznie albo w sposób naturalny – zamiana na energię. W tym artykule zajmiemy się tylko tym drugim. Wszystkie doniesienia wskazują na to, że komórki tłuszczowe powstają tylko w okresie wzrostu organizmu a potem ich ilość się nie zmienia. Od razu nasuwa się pytanie, to dlaczego niektórzy ludzie osiągają często monstrualne rozmiary? Po prostu komórki tłuszczowe mogą być puste, lekko wypełnione lub “wypchane”. W komórce tłuszcz gromadzi się w formie trójglicerydów i by komórki tłuszczowe zmniejszały się, konieczny jest rozpad trójglicerydów na kwasy tłuszczowe i glicerol. Ten proces rozpadu nazywa się lipolizą. Kiedy wolne kwasy tłuszczowe znajdą się w krwiobiegu, dopiero wtedy mogą być wykorzystane do produkcji energii po przetransportowaniu ich do miejsc potrzebujących energii. Każdy gram tłuszczu dostarcza 9 kcal, czyli ponad 2,2 raza więcej niż węglowodany i białko.

Sam proces rozpadu trójglicerydów wymaga zaistnienia skomplikowanych procesów, w których katalizatorem jest enzym – lipaza. To tylko pierwsza część procesu pozbywania się zapasów tłuszczu.

Druga część, równie ważna to proces spalania kwasów tłuszczowych w tkankach organizmu. W utrzymaniu najkosztowniejsza energetycznie jest tkanka mięśniowa. Może dlatego we wszelkich sytuacjach awaryjnych organizm najchętniej jej się pozbywa. I tutaj pragnący się odchudzać powinien sobie zdawać sprawę z tego, że w przyrodzie, w więc także w jego organizmie, obowiązuje zasada zachowania minimum energii potencjalnej. W praktyce oznacza to, że w sytuacji kryzysowej, np dostarczania mniejszej ilości energii w posiłkach niż bieżące potrzeby, organizm pozbywa się najchętniej tkanki mięśniowej! Niestety odchudzający się powinien też wiedzieć, że w jego interesie jest zachowanie największej masy mięśni, gdyż to one zużywają największą ilość energii.

Nie można zgubić dziennie 1,5 kg tłuszczu

pomiar-brzuchaNiedawno rozmawiałem ze znajomym, który stwierdził, że pości 1 dzień w tygodniu, pijąc tylko wodę, i traci tego dnia 1,5 kg tłuszczu. Zapytałem go jak to zmierzył? On stwierdził, że waga pokazuje mu mniej o tę wartość. Wyjaśniłem mu, że nie mógł stracić 1,5 kg tłuszczu, gdyż przy jego wadze 70 kg organizm potrzebuje około 2000 kcal dziennie przy przeciętnej aktywności a 1500 gramów tłuszczu dostarcza 13500 kcal energii. Tłuszcz może zostać tylko zamieniony na energię. W rzeczywistości stracił przede wszystkim wodę, potem energię zgromadzoną w mięśniach w postaci glikogenu oraz białka mięśniowe i niewielkie ilości tłuszczu.

Widziałem już wielu ludzi, którzy chcąc szybko się odchudzić ograniczali swoje działania do ostrego obcinania swojego menu do 1000 czy mniej kcal dziennie. Zawsze efekt był podobny: gubili dużo mięśni i po powrocie do “normalnego” dla siebie jedzenia nabierali jeszcze więcej tkanki tłuszczowej. Jest to typowa sytuacja zwana efektem jojo.

Szkodliwe działania

Kiedy ktoś traci masę mięśniową podczas odchudzania, to zmniejsza swoją “tkankę odpowiedzialną za spalanie kalorii” – tak można napisać w uproszczeniu. Oznacza to, że podczas odchudzania niezwykle ważne jest chronienie każdego grama mięśni. Jak najlepiej to zrobić? Przez dostarczanie odpowiednich ilości białka i to najwyższej jakości oraz poprzez odpowiedni trening siłowy. Oczywiście podczas redukcji masy ciała zmniejsza się masa mięśniowa, masa tkanki tłuszczowej, masa kości. Ważne są jednak proporcje i jeśli najwięcej traci się masy mięśniowej, co jest najłatwiejsze, to proporcje poszczególnych tkanek zmieniają się niekorzystnie. Można zatem wyciągnąć wniosek, że odchudzanie bez odpowiednich działań wyrządza zainteresowanemu więcej szkód niż korzyści.

Zobacz jaki trening podjąć dla podniesienia spalania spoczynkowego

 

2 odpowiedzi do Jak pozbywamy się tłuszczu

  1. sallykage@o2.pl 4 lutego 2016 w 10:28 #

    Witajcie! Chciałabym się dowiedzieć, czy stosowanie spalacza tłuszczu(np. http://power-house.pl/spalacze-tluszczu/29-animal-cuts-42-saszetki.html) – moze miec negatywny wpływ na moje zdrowie? Oczywiście zakładając stosowanie zgodne z zaleceniami.

    Pozdrawiam! Sylwia.

    • Leszek Kaiser 4 lutego 2016 w 11:32 #

      Raczej nie, ale zawsze diabeł tkwi w szczegółach. Trzeba zacząć od najmniejszej możliwej dawki i obserwować swój organizm, czy coś przykrego się nie dzieje. Jeśli jest ok, to można przyjmować, bo to w końcu substancje sprawdzone. Niemniej jednak trzeba mieć świadomość, że jeśli ma coś działać, np w kierunku spalanie większej ilości tłuszczu, to musi w mocno wpływać na organizm i z pewnością są granice, kiedy to działanie jest już niekorzystne. A każdy organizm jest inny i nic nie warto robić na siłę, wbrew obronnym reakcjom organizmu.

Dodaj komentarz

Zaprojektowane przez Klienter.pl

Kulturysta

6 Sprawdzonych Sposobów Na Poprawę Sylwetki w 60 Minut

Pobierz teraz poradnik gratis!

Dowiesz się…

  • Jakie są metody treningowe i do jakiego celu je stosować?
  • Jak ważne są odpowiednie zmiany ilości powtórzeń?
  • Jak ustrzec się nieprzewidzianych urazów?


Wpisz Imię: *
Wpisz Email: *

Przeczytaj poprzedni wpis:
Superserie na przełamanie stagnacji

Co to jest superseria Superseria to wykonanie ćwiczeń na antagonistyczne grupy mięśniowe, jedno po drugim bez przerwy wypoczynkowej. Często w niektórych...

Zamknij