Górne

Czy liczy się tylko masa?

Kulturystyka wymaga charakteru i wiedzy

Oczywiście mówimy tutaj o masie mięśniowej bo taka trenujących kulturystykę interesuje. Kiedy zbudujesz sporo centymetrów w ramionach, klatce piersiowej, nogach, barkach i uda ci się odsłonić swoje dzieło pozbywając się nadmiernej tkanki tłuszczowej, to masz powód do dumy i zadowolenia. Czujesz się wspaniale kiedy inni zerkają z zazdrością. Zwykle jednak to tylko ty wiesz ile cię to kosztowało wysiłku, wytrwałości, samozaparcia, konsekwencji, poszukiwań i pieniędzy. Ale czy zdajesz sobie sprawę z tego, że to dzieło wyjątkowo nietrwałe i w naturalny sposób samo dążące do pogarszania? Kulturystyka jest jak piękna dziewczyna – pociągająca a jednocześnie świadoma swojej wartości i wymagająca. Oczywiście planujesz trenować ciężarkami całe życie więc się tym nie przejmujesz. 

Optymalna dieta da ci i mięśnie i zdrowie

Jeśli powiększyłeś swoje muskuły w obwodach to z pewnością wiesz, że urosły one dzięki dostarczeniu produktów odżywczych. Widzisz zatem zależność między tym co jesz a tym, że rośniesz. Chcę ci zwrócić jeszcze uwagę na wpływ diety na zdrowie i pokazać, że jest dieta dopasowana do twojego organizmu.

Nasze organizmy są jak nowoczesne fabryki zarządzane przez najlepszych dyrektorów. Dzisiaj, w gospodarce rynkowej czyli bardzo konkurencyjnej, by fabryka mogła dobrze funkcjonować musi optymalnie gromadzić zapasy, używać odpowiedniej jakości materiałów itp. Jeśli zacznie używać zamienniki gorszej jakości to przez jakiś czas jeszcze podziała ale popyt na jej produkty zacznie szybko spadać. Tak samo jest z naszymi organizmami – jeśli dostarczymy niewłaściwe surowce to zdrowie zacznie szwankować i spadną efekty treningowe. Kulturystyka jest sportem wymagającym konsekwencji w działaniu ale na długą metę przede wszystkim rozsądku.

Lepiej pamiętać o tym, że dzisiejsze wybory determinują jutro. Jeśli dzisiaj nie odżywiamy się zgodnie z potrzebami organizmu to jutro musi skończyć się chorobą. Kulturystyka wymaga od nas najlepszego wyboru bo dość monotonna dieta nie jest złą drogą jeśli zawiera przyjazne dla ciebie produkty ale jeśli wrogie to może być niezłą pułapką. Może dlatego wielu znanych kulturystów ma spore kłopoty ze zdrowiem już we wczesnym tzw. dojrzałym wieku?

Obejrzyj 2 filmy, fragmenty wywiadu z Ryszardem Rećko, człowiekiem, który spędził na siłowniach dziesiątki tysięcy godzin w różnych rolach (jako trenujący i jako trener) a dzisiaj jako sześćdziesięcioletni mężczyzna wyróżnia się sprawnością, sylwetką i zdrowiem. Przez ponad 20 lat poszukiwał wytrwale a od 20 stosuje się do zasad odżywiania przystosowanych do grup krwi.

1. Dlaczego powinieneś odżywiać się zgodnie z grupą krwi

2. Korzyści ze stosowania diety zgodnej z grupą krwi

Zobacz ofertę kursów Dieta zgodna z grupą krwi

 

Treść filmu nr 1

Leszek Kaiser: Temat odżywiania jest tak wielki, że czasem robi się zamieszanie wokół tego. Chciałbym żebyś powiedział nam co to jest dieta?

Ryszard Rećko: Rzeczywiście temat odżywiania to jest temat “rzeka” i jest bardzo wiele nieporozumień dotyczących tego tematu. Spróbujemy w kilku słowach tę wiedzę uporządkować. Dieta jest to sposób odżywiania się. Sposób odżywiania się może być prawidłowy tj taki, w którym dostarczymy wszystkich substancji niezbędnych do funkcjonowania naszego organizmu i nieprawidłowy, czyli czymś zakłócony. Diet na świecie jest dużo. Diet obowiązujących, tzn skatalogowanych i opisanych znamy ponad trzysta. Większość z nich nie działa. My rozumiemy dietę jako sposób odżywiania się czyli dostarczania produktów spożywczych, w których zawarte są substancje odżywcze niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Są to:

  • białka,
  • węglowodany,
  • tłuszcze,
  • witaminy,
  • minerały i
  • woda.

 Prawidłowa dieta

Oczywiście, te wszystkie substancje powinny znaleźć się w odpowiednim czasie w naszym organizmie, w odpowiedniej ilości, odpowiedniej jakości i muszą być w odpowiednich stosunkach wobec siebie. Tak najkrócej możemy scharakteryzować prawidłową dietę.

LK: Wiem, że ponad 20 lat zajmujesz się dietą zgodną z grupą krwi. Chciałbym Cię prosić abyś przybliżył nam tę dietę.

Dieta zgodna z grupą krwi

RR: Najkrócej rzecz ujmując jest to dieta polegająca na eliminacji z codziennego odżywiania się pokarmów, które nie są kompatybilne z naszą grupą krwi.

LK: Przygotowaliśmy kurs, który opisuje tą dietę. Zgromadziliśmy w tabelach, w moim przekonaniu, duże ilości tych produktów. Podzieliliśmy je na trzy grupy. Czy mógłbyś krótko opisać dlaczego tak jest.

RR: Otóż, zdecydowanie pierwszą rzeczą jaką należy zrobić aby zainteresować się tą dietą jest sprawdzenie swojej grupy krwi. Niestety, aż 80% populacji nie zna swojej grupy krwi i to jest dramat albowiem krew jest najważniejszym płynem naszego ustroju. Ludzie mają cztery grupy krwi: O, A, B i AB. Nie będę się rozwodził nad tym w jaki sposób odkryto zależność grup krwi z tym co jemy ale jest to zależność na prawdę bardzo duża. Strierdziliśmy, że istnieją trzy grupy żywności. Tak, oczywiście w stosunku do odpowiedniej grupy krwi. Należy tę żywność podzielić na takie grupy jak:

  • grupa produktów zabronionych, czyli tych, które świadomie eliminujemy z codziennego odżywiania;
  • grupa produktów neutralnych – są to produkty, które stanowią dla nas po prostu żywność;
  • grupa trzecia to są produkty szczególnie zalecane tzn takie, które mają znaczenie wręcz lecznicze dla naszego organizmu w sensie posiadanej grupy krwi.

Okazało się, że nieprawdą jest, że możemy jeść wszystko, wszędzie i zawsze. Tak najkrócej można rzecz podzielić: są to produkty zabronione, neutralne i takie które nas mogą leczyć.

Treść do filmu nr 2

Dieta zgodna z grupą krwi – korzyści dla kulturystów

LK: Powiedzieliśmy sobie o diecie zgodnej z grupą krwi jako o sposobie odżywiania, o jej aspektach zdrowotnych. Myślę, że użytkowników naszego portalu bardziej interesuje jakie korzyści będą mieli trenując kulturystykę. Wiemy, że jest to sport niezwykle wymagający; więc może rozszerzysz to trochę.

RR: I tu właśnie jest coś, co przytoczę z własnego życia. To już nie będą tabelki, nie będzie to wiara w naukę tylko to co ja i moi podopieczni osiągali dzięki zastosowaniu się do tej prostej zasady. W wieku 52 lat – to był 2003 rok – zdobyłem wszystko co było do zdobycia w kulturystyce męskiej w wadze do 70 kg. Bardzo łatwo sprawdzić to w internecie. Wszystko co było do zdobycia – UWAGA – w wieku 52 lat! Skończyłem sobie 52 lata 14 marca a 16 marca startując po raz pierwszy w życiu w konkursie kulturystycznym (oczywiście, kilkadziesiąt lat wcześniej trenowałem podnoszenie ciężarów, trójbój siłowy, wyciskanie sztangi w leżeniu; kulturystykę trenowałem zaledwie 5 miesięcy zanim wystartowałem w zawodach) zdobyłem tytuł ogólnopolskiego mistrza okręgu pomorskiego w kulturystyce w kategorii do 70 kg, zwyciężając wielokrotnego medalistę mistrzostw Polski w kategorii seniorów, który jest młodszy ode mnie o 25 lat!

Dwa tygodnie później zwyciężyłem w debiutach kulturystycznych, bo startowałem właściwie jako debiutant, zdobywając przytłaczającą większość punktów w kategorii 70 kg. Miałem wtedy 52 lata i byłem najstarszym uczestnikiem tej imprezy (w ogóle w historii wówczas) a najmłodszy uczestnik, startujący w mojej wadze miał 17 lat. Proszę policzyć jak była różnica wieku. Potem jeszcze nie wierząc w te sukcesy pojechałem taki wyżyłowany i wychudzony na mistrzostwa Polski seniorów do Nowego Dworu Mazowieckiego i tam zdobyłem brązowy medal mistrzostw Polski wśród seniorów a nie weteranów i to II grupy, do jakiej już należałem. Był to rzeczywiście ewenement w skali kraju bo dotychczas tylko ja zdobywałem medal mistrzostw Polski seniorów mając ukończone 50 lat.

Teraz ta sama sztuka udała się drugiemu kulturyście, któremu serdecznie gratuluję, zresztą mojemu przyjacielowi, ale ten człowiek przed laty uprawiał kulturystykę wyczynową i nawet zdobywał medale mistrzostw Polski a nawet Europy. A więc miał na pewno nade mną olbrzymią przewagę. Moja dieta ograniczyła się tylko i wyłącznie do ścisłej eliminacji tych produktów, których jeść nie powinienem a z poduktów neutralnych i zalecanych wybierałem te, które mają największy bądź najmniejszy indeks białkowy, glikemiczny, witaminowy, mineralny, to co jest najbardziej mi przydatne jako kulturyście. No i teraz pytanie: czy stosowałem się radykalnie do takich diet tradycyjnie kulturystycznych? Absolutnie nie! Jadłem wtedy kiedy byłem głodny. Ale jadłem 8-10 czy 12 razy dziennie. Malutkie porcje. Metabolizm cały czas przyspieszał. Ale ani razu przez te 5 miesięcy nie spożyłem niczego co jest na liście w tabeli produktów zakazanych. Czy zawdzięczam te sukcesy diecie zgodnej z grupą krwi? Jestem o tym całkowicie przekonany.

I kilka jeszcze przykładów. Mogę takimi przykładami posłużyć w ten sposób, że prowadziłem 48-letnią zawodniczkę. Miała 48 lat kiedy po raz pierwszy przyszła na siłownię a w wieku 52-53 lat zdobyła w swojej karierze cztery medale: dwa brązowe, jeden srebrny i jeden złoty, ustanawiając rekordy Polski, Europy i Świata w tej kategorii wagowej jako weteranka (weteran liczy się od 40 do 50 roku życia) i poprawiła te wszystkie rekordy. W tej chwili już się spotem nie zajmuje, wyjechała do Stanów Zjednoczonych. Też stosowała się do zasad diety zgodnej z grupą krwi. I moi podopieczni, których prowadziłem i ciężarowcy, którzy zdobywali medale na mistrzostwach Polski i Europy, i trójboiści i nawet mój bratanek Artur Rećko, który zdobywał medale na mistrzostwach Polski w fitness gimnastycznym, również stosował się do zasad tej diety. Już więc mamy obraz czy ta dieta jest pożyteczna w sporcie.

Stwierdzam z całą odpowiedzialnością: TAK! Dzięki tej diecie nie chorujemy, mamy mnóstwo energii i potrafimy poprzez eliminację produktów, których nie powinniśmy jeść doprowadzić nasz organizm do prawidłowego metabolizmu. A jeśli nasz organizm prawidłowo metabolizuje czyli odbywają się w nim prawidłowe procesy życiowe to jesteśmy i zdrowi i dobrze się czujemy i nie wyglądamy na 60 lat. No chyba nie wyglądam, tak przynajmniej wszyscy twierdzą. I zajmujemy się wieloma innymi rzeczami i wcale nie jesteśmy starzy, czego wszystkim serdecznie życzę.

Zobacz ofertę kursów Dieta zgodna z grupą krwi

 , , , ,
Nie ma jeszcze komentarzy.

Dodaj komentarz

Zaprojektowane przez Klienter.pl

Kulturysta

6 Sprawdzonych Sposobów Na Poprawę Sylwetki w 60 Minut

Pobierz teraz poradnik gratis!

Dowiesz się…

  • Jakie są metody treningowe i do jakiego celu je stosować?
  • Jak ważne są odpowiednie zmiany ilości powtórzeń?
  • Jak ustrzec się nieprzewidzianych urazów?


Imię:
*
Email:
*
(Antyspam) Wpisz cyfrę dwa:
 

Więcej w dieta a grupa krwi, dieta kulturysty, dieta zgodna z grupa krwi, jaka dieta działa
Dieta a sport

Ile znaczy dieta dla kulturysty? Co to znaczy zła dieta? Przypadkowa, bez odpowiednich składników podanych w odpowiednich proporcjach w odpowiednim...

Zamknij