Górne

    Zadbaj o swój kolagen

    Z artykułu dowiesz się:

    • jakie źródła białek są najlepsze oraz

    • jakich suplementów powinni szukać trenujący, zwłaszcza ci w dojrzałym wieku.

    Dojrzali, dzięki właściwym wyborom, poprawią swój wygląd, zdrowie i samopoczucie, ale i młodzi skorzystają, przesuwając zagrożenia kontuzjami o wiele lat.

    Najważniejsze białko

    Najważniejszą tkanką naszych organizmów jest tkanka łączna. Tworzy ona bazę i fundament naszych organów i tkanek. Najważniejszym, bo decydującym o dobrej formie tkanki łącznej białkiem, jest kolagen. Stanowi ono ponad 1/3 wszystkich protein w organizmie.

    stary-czlowiek

    Kolagen nazywa się białkiem młodości, gdyż jego stan odzwierciedla wiek biologiczny człowieka. Gdy jest w złym stanie, skóra posiada zmarszczki, traci elastyczność i gładkość – nadmiary jej jawią się nie tylko jako worki pod oczami, czy jako obwisłe policzki ale i na brzuchu i w wielu innych miejscach. Ale to tylko zewnętrzne oznaki.

    Gorsze dla ludzkiego zdrowia jest to, że tracą swą formę organy wewnętrzne, co upośledza ich funkcje. Najbardziej bolesne jednak (bo to zauważy każdy, kogo to dotknie) jest upośledzenie działania stawów, ścięgien, więzadeł i osłabienie kości.

    Ty sam odpowiadasz za swoje zdrowie

    Obowiązkiem każdego dbającego o zdrowie jest zadbać o kolagen. Także dla trenującego młodego człowieka, który chce mieć duże mięśnie i nie myśli o dolegliwościach, zwykle towarzyszących ludziom po czterdziestce. Kiedy trenujący dba o zaopatrzenie swojego organizmu w potrzebne do budowania mięśni odpowiednie produkty spożywcze, suplementuje się preparatami białkowymi, to już jest duży krok by dbać o swoją formę. Kiedy dostarcza się wysokiej jakości aminokwasy (z żywności bądź w postaci suplementów) to organizm wykorzystuje je według swoich potrzeb:

    • do odtwarzania komórek ciała, zarówno mięśni, kości, ścięgien, skóry itp.
    • do wytwarzania hormonów i enzymów, w celach regulatorowych

    dobra-dietaProblem jednak tkwi w jakości dostępnej dzisiaj żywności, która zawiera znacznie mniejsze ilości ważnych składników, odżywczych niż w młodości naszych dziadków a nawet rodziców. Nie wspomnę już o nowych zwyczajach żywieniowych, które dotarły do nas z systemowymi barami szybkiej obsługi, nastawionymi na zysk za wszelką cenę. Jeśli do tego dołożymy stan dzisiejszej medycyny opierającej się już prawie wyłącznie na farmakologii, a niedoceniającej, czy świadomie marginalizującej znaczenie naturalnych sposobów dbania o zdrowie poprzez szeroko rozumianą profilaktykę, to chyba nikt nie powinien mieć wątpliwości, że jego zdrowie jest w jego rękach i żaden lekarz nie bierze za nie odpowiedzialności.

    Dlaczego kolagen jest taki ważny

    Stanowi, między innymi, swoiste rusztowanie dla kości i narządów. Jeśli jest ono słabe, to nawet jeśli masz grube kości, mogą one się łatwo połamać, gdyż nie mają elastyczności, która wynika z dobrego szkieletu.

    A przecież dostarczam dużo białka wysokiej jakości

    Problem tkwi w szczegółach – konieczne jest dostarczanie odpowiednich aminokwasów, które są ważne dla składu kolagenu – najlepiej gdy dostarczamy produkty zbliżone składem i łatwo przyswajalne. Okazuje się, że pomocą mogą być przetwory mięsne: parówki, pasztetowe, salcesony, kurze łapki itp. Niektórzy chyba się wzdrygnęli. Wiem, że te produkty są już w wielu domach nie jadane. Wynika to z tego, że dzisiaj dostać dobrą parówkę jest bardzo trudno. Zwykle wędliny, do których jest łatwy dostęp, są nafaszerowane szkodliwymi substancjami w celu albo przedłużenia ich trwałości albo… poprawienia opłacalności ich sprzedaży.

    Skąd wziąć aminokwasy wysokiej jakości

    colvita-230-230Źródła mogą być dwa:

    • żywność niskoprzetworzona i z pewnego źródła
    • suplementy najwyższej jakości

    „Colvita” firmy Colway jest źródłem najlepiej przyswajalnych aminokwasów. Ich jakość opiera się na technologii ich pozyskania. Źródłem jest czysty kolagen pozyskiwany z rybich skór. Dzięki liofilizacji, czyli procesowi zamrażania do temperatury minus 40 st.C w warunkach próżni z sublimacyjnym usunięciem wody, zachowuje się najwyższą czystość i trwałość składników odżywczych.

    Białko odpowiedniej jakości

    Dlaczego to takie ważne

    Zdolność do naprawy komórek i tkanek mają tylko aminokwasy. W organizmie cały czas zachodzą procesy naprawcze i gdy tylko brakuje niektórych aminokwasów, proces ten zostaje zaburzony.

    Oczywiście organizm potrafi wytworzyć większość białek i ich podstawowych cegiełek – aminokwasów, ale jednak nie wszystkie. Aminokwasy, które nie mogą być przez niego wytworzone nazywamy egzogennymi i trzeba je dostarczyć z zewnątrz w postaci pożywienia czy suplementów, które je zawierają.

    Jest ich 8 i jakość źródeł białka ocenia się na podstawie ich obecności w danym produkcie, a właściwie na podstawie ich przyswajalności.

    Do źródeł białek pełnowartościowych zaliczamy mięso, jaja, mleko i jego przetwory oraz ryby i owoce morza.

    Najwyższą przyswajalnością dostarczonych białek odznaczają się jaja. Wśród aminokwasów bardzo specyficzna jest rola i waga obecności hydroksyproliny – aminokwasu, który musi być obecny aby powstał kolagen.

    Jeśli ktoś zaczyna odżywiać się tak:

    • spożywa za mało białek, poniżej 60 g/dzień
    • skupia się na źródłach roślinnych

    to w jego organizmie zaczyna brakować niezbędnych aminokwasów do produkcji hormonów, enzymów i kolagenu.

    Co kulturyści powinni wiedzieć o kolagenie

    colvita-marek-bormaski-kulturystykaTrenujący kulturystykę zwykle spożywają więcej białek niż ludzie nietrenujący, gdyż mają świadomość, że ich mięśnie potrzebują ich więcej nie tylko podczas budowania masy.

    Problemem może być natomiast jakość dostarczanych produktów, polegająca na niskiej przyswajalności niektórych składników, np. aminokwasów egzogennych niezbędnych do syntezy kolagenu.

    Poniżej przedstawiam tabelę przyswajalności aminokwasów (w procentach względem ich zawartości) wg prof. Batieczki.

    tabela-przyswajalnosci-bialek

    Warto zwrócić uwagę, że takie popularne produkty jak mleko, soja, kazeina, mąka pszenna dostarczają białka kolagenowe słabo przyswajalne.

    Najskuteczniejsze suplementy

    Z obserwacji naszych trenerów, najwartościowsze dla trenujących sporty siłowe są suplementy zawierające aminokwasy:

    • pochodzenia jajecznego
    • i z mięsa wołowego
    • przygotowane w odpowiednim procesie

    i znajduje to potwierdzenie w powyższej tabeli. Dostrzegą to najszybciej dojrzali bywalcy siłowni, których organizmy wykazują już niższą sprawność w produkcji kolagenu i taka suplementacja właściwymi preparatami lepiej działa na stan ich stawów, ścięgien, więzadeł – ogólnie mówiąc na stan kolagenu ustrojowego. Liderem pod względem skuteczności jest preparat “Colvita”

    Problem szybkich efektów

    Gdy do odpowiedniej diety dołoży się odpowiednie suplementy, można szybko zauważyć poprawę efektów w postaci przyrostów objętości mięśni. Dzieje się tak dlatego, że rozpad i tworzenie się enzymów i hormonów, mających wpływ na metabolizm i przyrosty mięśni, trwa nawet kilka minut. Natomiast proces wymiany kolagenu w ścięgnach, więzadłach, kościach, ścianach tętnic i nerwach (otoczka mielinowa), nawet ponad 300 dni!

    Ta wiedza jest potrzebna do tego aby świadomie dbać o zaopatrzenie w odpowiednie substancje przez długi czas by poczuć efekty – przynajmniej przez 10 miesięcy. To jednak się bardzo opłaca, gdyż wpływa na ogólny stan organów ciała, czyli wpływa na proces starzenia się organizmu.

    Jeśli osobę świadomie dbającą o stan kolagenu nie dopadnie nagłe zdarzenie losowe, to jakość życia poprawia się zdecydowanie i może oczekiwać znacznie dłuższego i lepszego jakościowo życia. Wspomniany wyżej profesor Batieczka obserwuje od lat wspaniałe działanie preparatu Colvita, który jest podawany osobom w wieku dojrzałym. Wszyscy z nich odzyskują dawny wigor, lepiej działa pamięć, sprawniej pracuje mózg i całe ciało.

    Biorąc pod uwagę fakt iż średnio ok 35 roku życia zaczyna spadać sprawność nerek i ich zdolność do radzenia sobie z produktami odpadowymi z przemiany białek (w wieku 80 lat wynosi zwykle ok 25% sprawności nerek młodego człowieka), z wiekiem coraz bardziej zasadna staje się suplementacja odpowiednimi preparatami aminokwasowymi, które nie obciążają organizmu a dostarczają potrzebne podstawowe cegiełki białka.

    Zadbaj o swój kolagen przyjmując cyklicznie “Colvitę”

    colvita-230-230

     , , ,

    3 odpowiedzi do Zadbaj o swój kolagen

    1. Marek 7 grudnia 2014 w 20:18 #

      “przygotowane w odpowiednim procesie” o jaki proces chodzi?

    2. Jarek 13 kwietnia 2015 w 08:46 #

      genialne jedz tabletki żeby być zdrowym tylko firma farmaceutyczna mogła coś takiego wymyślić a my niedouczone półgłówki biegniemy do sklepu po chemię

      • Leszek Kaiser 13 kwietnia 2015 w 09:58 #

        Suplementacja nie powinna mieć miejsca, pod warunkiem, że dostarczamy potrzebne składniki w pożywieniu. Trzeba być jednak bardzo naiwnym by uważać, że dzisiaj w Polsce mamy doskonałą żywność. Oczywiście jest jeszcze nieco lepsza niż we wielu krajach ale to już co innego niż 20 lat temu.
        W takiej sytuacji suplementacja jest koniecznością, zwłaszcza dla kogoś kto ciężko trenuje, ciężko pracuje fizycznie lub już choruje.
        I jeszcze jedno trzeba odróżniać pigułki choroby (te produkują firmy farmaceutyczne), które musimy brać w czasie choroby i pigułki zdrowia w postaci suplementów, które stosuje się zapobiegawczo.

    Dodaj komentarz


    Zaprojektowane przez Klienter.pl


    Kulturysta

    6 Sprawdzonych Sposobów Na Poprawę Sylwetki w 60 Minut

    Pobierz teraz poradnik gratis!

    Dowiesz się…

    • Jakie są metody treningowe i do jakiego celu je stosować?
    • Jak ważne są odpowiednie zmiany ilości powtórzeń?
    • Jak ustrzec się nieprzewidzianych urazów?


    Wpisz Imię: *
    Wpisz Email: *

    Więcej w colvita dla kulturystów, jakie brać suplementy, suplementy dla zdrowia
    Suplementacja kreatyną

    Kreatyna na masę? Kreatyna wspomaga organizm w produkcji podstawowego nośnika energii w komórkach mięśniowych (ATP). Wspomaga zatem pracę trwającą od...

    Zamknij