Górne

    Witamina dla kulturysty

    Ciągle niedoceniana witamina C

    Szczególnie ludzie aktywni fizycznie potrzebują jej więcej. O roli witaminy C dla człowieka mówi trener Ryszard Rećko

    Witamina C (inaczej kwas askorbinowy) bierze udział w kilkuset procesach zachodzących w organizmie a najważniejsze dla kulturysty wśród nich to:

    • Produkcja kolagenu – regenerują się stawy, ścięgna, więzadła, skóra
    • Wytwarzanie tlenku azotu – wspiera ten proces poprzez zwalczanie wolnych rodników, jest bardzo dobrym antyoksydantem
    • Przeciwdziała destrukcyjnemu wpływowi stresu
    • Redukcja tkanki tłuszczowej poprzez wspieranie syntezy karnityny

    Każdy dbający o zdrowie powinien regularnie spożywać duże ilości witaminy C. Głównym powodem regularnego spożywania pokarmów lub suplementów zawierających tę witaminę jest brak możliwości magazynowania jej w organizmie.

    Dobrymi źródłami są:

    • owoce: cytrusy, owoce leśne (jagody, borówki, poziomki), truskawki, kiwi
    • warzywa: papryka czerwona, kapusta, brokuły, natka pietruszki, brukselka
    • soki owocowe i warzywne: z marchwi, porzeczek, z cytrusów, itp.

    W okresie wiosennym konieczna jest dodatkowa suplementacja tej witaminy, najlepiej pochodzenia naturalnego.

    Jest wiele badań wskazujących na wielką rolę witaminy C dla człowieka nie tylko w zapobieganiu wielu chorobom ale i w ich zwalczaniu. W każdym przypadku kluczem są odpowiednio wysokie dawki i systematyczne ich przyjmowanie w odpowiednio długim czasie.

    Przeczytaj więcej o roli innych witamin dla kulturysty

     , , ,

    5 odpowiedzi do Witamina dla kulturysty

    1. HardcorowyKowal 5 marca 2014 w 20:58 #

      szkoda że te naturalne witaminy są takie drogie ;(

    2. Pan kreatyna 8 października 2014 w 18:57 #

      ile dziennie spożywać witaimny c ? podobno od dużych dawek można dostać kamicy nerkowej

      • Leszek Kaiser 10 października 2014 w 10:30 #

        Wg wielu niezależnych badaczy ta ilość zależy od stanu zdrowia. Minimalna jest oceniana na 200 mg a pożądana na co najmniej 1,5 grama. Wtedy może wykazywać nawet działanie oczyszczające organizm z ciężkich metali – http://colway.net.pl/media/attachment/Witamina_C.pdf
        Wielu badaczy brało codziennie dawki przekraczające 10 g – stosując najczęściej wlewy dożylne -nie mieli kamicy. Linus Pouling (noblista) dożył blisko stu lat i do końca zachował sprawność i pracował.

    3. Endomorfik 14 października 2014 w 14:15 #

      Panie Leszku ale mówimy o naturalnej witaminie c? czy o kwasie askorbinowym ? chodzi mi o dawkowanie w ciągu dnia , 90% ludzi trenujących z tego co widzę objada się kwas askorbinowym nawet to 4g dziennie w calu zbicia kortyzolu i innych funkjci tej witaminy , czy ten kwas askorbinowy może nam zaszkodzić jeśli chodzi o kamicę nerkową ?

      • Leszek Kaiser 14 października 2014 w 23:09 #

        Z pewnością naturalna jest lepsza. Niemniej jednak kwas askorbinowy, czyli sztuczna ma różne postacie. Najlepsza z nich określana jest jako czysta do analizy. Jest też forma przyjmowana dożylnie.
        Myślę, że zagrożenie kamieniami w nerkach istnieje tylko wskutek obecności innych składników tworzących tabletki.
        Niektóre gremia są zainteresowane siać informacje o rzekomej szkodliwości samej witaminy C, a nic nie mówi się o olbrzymiej szkodliwości popularnych leków.

    Dodaj komentarz


    Zaprojektowane przez Klienter.pl


    Kulturysta

    6 Sprawdzonych Sposobów Na Poprawę Sylwetki w 60 Minut

    Pobierz teraz poradnik gratis!

    Dowiesz się…

    • Jakie są metody treningowe i do jakiego celu je stosować?
    • Jak ważne są odpowiednie zmiany ilości powtórzeń?
    • Jak ustrzec się nieprzewidzianych urazów?


    Wpisz Imię: *
    Wpisz Email: *