Górne

    Dysfunkcje kręgosłupa a trening siłowy

    Skolioza, nadmierna kifoza bądź lordoza, czy też nadmierne wyprostowanie kręgosłupa są dzisiaj powszechnymi dolegliwościami nie tylko ludzi dojrzałych ale i dzieci i młodzieży. Jeśli dołożymy jeszcze różne kontuzje naszego trzonu szkieletu jak dyskopatia czy kręgozmyk, to okaże się, że większość obecnie żyjących ludzi zmaga się z dysfunkcjami kręgosłupa.

    Czy skrzywienia kręgosłupa dyskwalifikują trening siłowy

    Ani nadmierne lordoza i kifoza, czy też skolioza nie są przeciwwskazaniem do treningu siłowego. Wręcz odwrotnie, w takich przypadkach dysfunkcji kręgosłupa, taki trening jest często jedyną szansą na normalne życie i pozbycie się bólu czy innych niedogodności.

    W celu uniknięcia nieporozumień, trzeba sobie na początku wyjaśnić czym jest trening siłowy. To wszelkie celowe działania z pokonywaniem oporu zewnętrznego, z wykorzystaniem izometrycznych napięć bądź z wykorzystaniem ciężaru własnego ciała. Do treningu siłowego zaliczymy zatem trening sztangisty przygotowującego się do zawodów sportowych, jak również udział w zajęciach rehabilitacji (kinezyterapii) w postaci czynnej.

    Kiedy nie można trenować

    Są w zasadzie tylko dwie takie sytuacje: całkowity paraliż po odniesieniu urazu lub inna sytuacja uniemożliwiająca jakikolwiek ruch.

    Najpierw diagnoza lekarska

    Jeśli ból w kręgosłupie jest uciążliwy i nie ustępuje, to konieczne jest uzyskanie diagnozy lekarza ortopedy. Jest to konieczne z powodu wyeliminowania możliwości wystąpienia urazu kwalifikującego do unieruchomienia. Dopiero potem jest możliwe podjęcie działań treningowych. Kluczami do sukcesu są:

    • dobranie odpowiednich ćwiczeń, dopasowanych do indywidualnego stanu osoby z urazem,
    • dobór intensywności i objętości treningu (ilości powtórzeń, serii i obciążeń treningowych),
    • systematyczne i odpowiednio długotrwałe ich wykonywanie

    Zobacz cz. 2

     ,

    8 odpowiedzi do Dysfunkcje kręgosłupa a trening siłowy

    1. patryk 13 lipca 2015 w 23:21 #

      Witam mam pytanie odnosnie treningu na poglebiona kifoze piersiowa i poglebiona lordoze ledzwiowa i szyjna. Czy moge wykonywac wszystkie cwiczenia silowe czy musi byc to jakis specjalistyczny zestaw. Slyszalem ze nie powinienem wykonywac przysiadow czy tez martwego ciagu czyli najwazniejszych cwiczen. trenuje regularnie od kilku lat robiac wszystkie glowne cwiczenia nie mam bolow kregoslupa, po prostu moje plecy wygladaja bardzo nieestetycznie. Niestety dopiero od niedawna zaczalem po kazdym treningu rozciagac miesnie pod katem lordozy i kifozy. Jakimi konkretnymi cwiczeniami moge wyprostowac kregoslup czy np rezygnowac z wyciskan na klatke na rzecz rozpietek i przenoszen hantli za glowy w celu rozciagania . z gory dziekuje za odpowiedz. Pozdrawiam

      • Leszek Kaiser 14 lipca 2015 w 09:47 #

        Możesz wykonywać nadal wszystkie ćwiczenia ale… Proponuję skupić się na prawidłowej technice, a jeśli nie możesz np utrzymać prostych pleców w martwym ciągu, to na razie z niego zrezygnować i zacznij wykonywać np skłony ze sztangą na barkach – ręce trzymane bardzo blisko barków, klatka maksymalnie wypchnięta do przodu i używać małych obciążeń, tak by wykonać 15-20 powt w serii.
        Wykonuj wiosłowanie, ale sztanga ma dochodzić wysoko do klatki a nie do brzucha i zatrzymanie w górnej pozycji sztangi (a więc znowu dosyć małe obciążenia) – Jan Łuka je pokazuje
        http://www.trenerok.pl/proste-plecy/
        Przysiady też możesz wykonywać jeśli jesteś w stanie trzymać dłonie na gryfie bardzo blisko barków i wypchnąć klatkę do przodu. Ogranicz też ciężar by nigdy nie dochodziło do “puszczania pleców”. Możesz też wykonywać przysiady ze sztangielkami w dłoniach.
        Na klatkę warto używać sztangielek (wyciskania i rozpiętki) by zwiększyć zakres ruchu i rozciągnąć mięśnie klatki piersiowej.

    2. pa 14 lipca 2015 w 12:25 #

      Bardzo dziekuje za szybka i rzeczowa odpowiedz.Jesli chodzi o sklony ze sztanga na barkach zawsze mialem problem z tym cwiczeniem, ale sprobuje wdrozyc je do swoich treningow, wioslowanie pana Jana Luki zaczelem stosowac jak tylko natknelem sie na serwis trener.ok i odrzucilem ciezkie wioslowania ze sztanga ktore bardziej przypominaly szrugsy. Jest to najlepszy serwis poswiecony kulturystyce z jakim sie dotad spotkalem. Poparty ogromna wiedza i doswiadczeniem. Z niecierpliwoscia bede czekal na kolejne artykuly. Pozdrawiam

    3. Arek 9 września 2015 w 08:26 #

      Niestety ja najbardziej boje się o kręgosłup właśnie :/

    4. Arkadio 26 marca 2016 w 10:13 #

      Witam,po wypadku zlamalem kregoslup szyjny c5c6, obecnie sie zroslo wszystko i jest okey bez boli,mam tylko stwierdzona dyskopatie szyjna, kocham silownie i nie wyobrazam sobie jak bez niej zyc, a z drugie strony nikt nie moze mi udzielic odpowiedzi czy z dyskopatia szyjna mozna trenowac silowo? i jak… chodz cwiczylem wiele lat niepotrafil bym sobie ulozyc treningu

      • Leszek Kaiser 26 marca 2016 w 12:28 #

        A czy konsultował Pan z ortopedą sportowym lub rehabilitantem? Oni będą wiedzieć. Warto poszukać takiego, który wszystko wyjaśni i dobierze ćwiczenia. Ja nie widzę powodów by nie trenować.

    5. Arkadio 26 marca 2016 w 12:55 #

      Panie Leszku , z Ortopedami gadalem juz z dwoma, jeden nic mi nie chcial powiedziec a prywatny mowil ze bede mogl tylko ze musze dobrac sobie odpowiednie cwiczenia, ale raczej watpie by jakis ortopeda byl w stanie ulozyc mi trening silowy. Rehabilitant mowil ze moge niektore ale sam niechcial mi wyjasnic jakie… u sportowego nie bylem jeszcze..
      Chcialbym zaznaczyc ze jestem 3 miesiace po wypadku ale oprucz ograniczonej ruchomosci szyji wynikajacej z kołnierza nic po za tym mi nie dolega, kark wiadomo cos tam mrowi bo zlamanie dosc niedawne, ortopeda mowil ze wszystko sie zroslo.No tylko ze ta dyskopatia szyjna..Moze Pan byl by w stanie doradzic jakie cwiczenia byly by dla mnie dobre ktore nie obciazaly by kregowszyjnych?
      Co Pan mysli o podciaganiu sie na drązku?

      • Leszek Kaiser 29 marca 2016 w 16:18 #

        Trudno doradzić na odległość. Polecam kontakt z trenerem Ryszardem Rećko i konsultację osobistą – tel. 606 363 001. On ma duże doświadczenie i pewnie pomoże.

    Dodaj komentarz


    Zaprojektowane przez Klienter.pl


    Kulturysta

    6 Sprawdzonych Sposobów Na Poprawę Sylwetki w 60 Minut

    Pobierz teraz poradnik gratis!

    Dowiesz się…

    • Jakie są metody treningowe i do jakiego celu je stosować?
    • Jak ważne są odpowiednie zmiany ilości powtórzeń?
    • Jak ustrzec się nieprzewidzianych urazów?


    Wpisz Imię: *
    Wpisz Email: *

    Więcej w kontuzje
    Głębokie przysiady bezpieczniejsze od półprzysiadów

    Dyskusje amatorów Okazuje się, że głębokie przysiady są bezpieczniejsze od półprzysiadów. Dawno już o tym wiedzą sztangiści, którzy głębokie przysiady...

    Zamknij